Etický kódex mediátora

Preambula

 

Etický kódex mediátora (ďalej len kódex) stanovuje požiadavky kladené na profesionálny a morálny kredit vykonávateľa mediácieako jedného z najefektívnejších alternatívnych prostriedkov riešenia konfliktov a sporov. Poslanie mediátora, ako profesionálne vyškoleného sprostredkovateľa pre ukončenie sporu alebo konfliktu, zapísaného v Registri mediátorov Ministerstva spravodlivosti SR, je pomôcť tomuto procesu všetkými prostriedkami, ktoré sú v súlade s právom, morálkou a dobrými mravmi. Jeho výsledkom je vyriešenie konfliktnej situácie a jej potvrdenie formou mimosúdnej dohody.

 

Článok 1
Vzťah mediátora k stranám sporu

 

Povinnosťou mediátora pred začatím procesu mediácie je poučiť strany o:

•         dobrovoľnosti ich účasti,

•         možnosti v ktorejkoľvek fáze mediáciu prerušiť, resp. ukončiť,

•         skutočnosti, že finálne riešenie spočíva v slobodnej vôli zúčastnených strán,

•         odplatnosti služby mediátora na základe dohody,

•         úlohe mediátora, ktorá nespočíva v rozhodovaní, ale v riadení procesu, ktorý by mal dospieť k uzatvoreniu dohody,

•         o dôvernosti celého procesu.

Článok 2
Vedenie procesu mediácie
 

Proces mediácie spočíva na nasledovných zásadách, ktorými sa mediátor riadi:

•         nestranne vedie rokovanie za účasti oboch strán sporu, alebo za účasti ich právnych zástupcov, prípadne s každou stranou zvlášť,

•         vedie strany k tomu, aby dobrovoľne prevzali zodpovednosť za riešenie sporu,

•         koncipuje návrh mediačnej dohody, ak túto úlohu neprevzali samotné strany sporu,

•         zvažuje svoje zásahy v každej fáze procesu mediácie,

•         je nestranný a objektívny, vytvára pre obe strany rovnaké podmienky,

•         vytvára pozitívnu atmosféru a ovzdušie vzájomnej dôvery,

•         v prípade, že rokuje s každou stranou zvlášť, tlmočí získané poznatky len po súhlase dotknutej strany,

•         mediátor zachováva mlčanlivosť o faktoch zistených pred, počas a po mediácii od sporových strán s výnimkou prípadov, keď ho zákon tejto mlčanlivosti zbavuje.

 
Článok 3
Vzájomné vzťahy medzi mediátormi

 

Mediátor:

•         nevstupuje do mediovaného sporu a nezasahuje do sporu mediovaného iným mediátorom,

•         verejne neprejavuje kritiku voči vedeniu mediácie iným mediátorom a voči dohodám iných mediátorov.

 

Článok 4 
Záväzky mediátora k profesii

 

Mediátor:

•         sa prezentuje kvalitným výkonom svojho povolania, pričom pri reklame a získavaní klientov zachováva jej primeranosť a musí vychádzať z pravdivých skutočností o osobe a výsledkoch práce mediátora,

•         sa priebežne vzdeláva a skvalitňuje svoje mediačné zručnosti,

•         by mal pri každej príležitosti zvážiť, či je kompetentný mediovať konkrétny prípad, ak jeho praktické skúsenosti, alebo výcvik nesúvisia s mediovaným sporom,

môže svoje skúsenosti mediátora plne využívať ako účastník rôznych profesionálnych združení, spolkov, mediátorov zameraných na skvalitnenie práce mediátorov a zlepšenie výsledkov mediácie, jej propagácie medzi laickou verejnosťou.

 


Vytvorte si webové stránky zdarma! Webnode